Książka tradycyjna, e-book czy audiobook? Co wybrać? Podpowiadamy!

Książka tradycyjna, e-book czy audiobook? Co wybrać? Podpowiadamy!

Myślisz o wydaniu własnej książki, ale nie wiesz, na który format postawić? W takim razie nasz dzisiejszy artykuł jest dla ciebie! Omówimy w nim wszystkie możliwości i zastanowimy się, który z nich jest najkorzystniejszy. Kwestia doboru formatu to bowiem niezwykle ważna decyzja szczególnie dla początkującego autora.

Książka tradycyjna

Mimo rozwoju technologii najpopularniejszym formatem wydawniczym wciąż są książki drukowane. Wielu początkujących autorów marzy o wydaniu własnego dzieła właśnie w tej formie. Wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia szeregu kosztów (chyba że jako debiutant od razu nawiążesz współpracę z profesjonalnym wydawnictwem, który zapewni środki na proces wydawniczy). Najczęściej pisarze stawiają jednak na self-publishing, dlatego muszą z własnej kieszeni pokryć m.in. koszt druku książki, korekty, redakcji, składu i łamania, oprawy graficznej, dystrybucji czy promocji. Koszty te uzależnione są przede wszystkim od wielkości nakładu, wielkości książki oraz efektu, na którym zależy autorowi.

E-book

E-booki to od lat niezwykle popularne książki. Dzieje się tak z wielu powodów: dostępności, wygody, oszczędności miejsca w domowych biblioteczkach czy po prostu preferencji czytelników. W kontekście wydawania własnego dzieła format ten również cieszy się ogromną popularnością, przede wszystkim z uwagi na niskie koszty produkcji. Omawiane wcześniej książki tradycyjne generują bowiem dużo wyższe koszty, dlatego początkujący autorzy bardzo często zaczynają właśnie od wersji elektronicznych. W tym przypadku musisz się jednak liczyć z kosztami redakcji dzieła, jego korekty, oprawy graficznej oraz dystrybucji.

Audiobook

Ostatnim formatem, który autorzy bardzo często biorą pod uwagę, jest audiobook. To książka elektroniczna, która jednak służy do odsłuchiwania jej w wersji audio. Obecnie jest to jeden z najpopularniejszych formatów wśród odbiorców, ponieważ umożliwia słuchanie ulubionych książek podczas wykonywania innych czynności: sprzątania, gotowania, prowadzenia auta czy spacerowania. Jeśli zatem twoją grupą docelową są młodzi, nowocześni i zapracowani odbiorcy, ten format w twoim przypadku może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Pamiętaj jednak, że produkcja audiobooka nie należy do najprostszych i najtańszych. Oczywiście wiele zależy od tego, jaki poziom swojego dzieła chcesz osiągnąć. Jeśli jednak zależy ci na wysokiej jakości i profesjonalnym efekcie, musisz liczyć się z koniecznością wynajęcia profesjonalnego lektora i specjalisty, który zmontuje twoje dzieło.