Premiera debiutanckiej książki – w jaki sposób znaleźć wydawcę?
Chyba każdy początkujący twórca literacki marzy o dniu wydania swojej pierwszej książki. Niestety często okazuje się później, że każdy kolejny dzień po premierze przynosi coraz większe rozczarowanie – wyniki sprzedażowe są niższe niż oczekiwane, a na social mediach wcale nie przybywa polubień. Dziś więc napiszemy o tym, w jaki sposób przygotować się do premiery książki – kiedy zacząć promocję? Czy lepiej debiutancką książkę wydać na własną rękę czy za pośrednictwem wydawnictwa? Odpowiedzi znajdziesz w niniejszym artykule – dlatego bez zbędnego przedłużania, zapraszamy do lektury!
Kiedy rozpocząć działania promocyjne?
Cóż, w kontekście promocji dzieła literackiego, działania promocyjne można podzielić co najmniej dwie kategorie – promocję autora i promocję wydawanej przez niego książki. O ile działania związane z promocją książki warto rozpocząć w trakcie jej pisania, o tyle promocję samego autora warto rozpocząć nieco wcześniej. Zaraz zaraz – ale jak promować się nie mając żadnej wydanej książki na koncie? – to pytanie, które zapewne teraz zada wiele osób. Już odpowiadamy – chodzi o zbudowanie rozpoznawalności, czyli marki osobistej. Autor przed wydaniem pierwszej książki może przecież wydawać inne publikacje takie jak na przykład felietony czy opowiadania. Kolejna sprawa to prowadzenie social mediów w ciekawy sposób i tworzenie w ten sposób potencjalnego grona odbiorców wydawanych książek, dlaczego to takie ważne? Po pierwsze, bo zwiększa szanse na to, że dana książka sprzeda się w większym nakładzie. Po drugie, dlatego, że zwiększa szanse na otrzymanie kontraktu od wydawnictwa literackiego.
Wydawnictwa książkowe niechętnie wydają debiuty
Tak to prawda – wydawnictwa niechętnie wydają książki nierozpoznawalnych autorów. Dzieje się tak z prostej przyczyny. Wydanie książki jest dla wydawnictwa inwestycją – zazwyczaj to właśnie wydawca ponosi koszt korekty tekstu, przygotowania oprawy graficznej, druku książek, dystrybucji oraz określonych działań promocyjnych. Z perspektywy wydawcy ta inwestycja powinna się zwrócić w postaci zysków – dlatego właśnie firmy wydawnicze przychylniej patrzą na autorów z dobrze rozwiniętymi social mediami. A samodzielne wydanie książki? Cóż jest to dla osób ceniących sobie niezależność. Warto jednak mierzyć siły na zamiary i przed wydaniem przygotować solidny biznesplan i ocenić, czy stać nas na poniesienie wszystkich kosztów związanych z wydaniem książki. Warto również nadmienić, że wydawnictwa posiadają doskonale rozbudowaną sieć dystrybucyjną, dzięki czemu wydawane przez nich książki są dostępne w księgarniach na terenie całego kraju. Jeżeli mowa o książkach wydawanych na własną rękę, to ich dystrybucja zazwyczaj polega na sprzedaży przez internet.